”Hé juf, ik heb niet aan tafel gewerkt vandaag en toch héél veel geleerd. Ik heb eigenlijk meer geleerd…”
Een rijke leeromgeving
In een op maat gemaakte, rijke leeromgeving (atelier) bieden we onze projecten aan. Tijdens de projecten is er uitgebreid aandacht voor het documenteren van het proces van de kinderen. Dit documenteren is een wezenlijk onderdeel van de werkwijze. De kinderen worden tijdens de projecten intensief gevolgd. Hun ideeën, gedachtenspinsels, hypotheses, theorieën en werkstukken worden zorgvuldig gedocumenteerd in woord en beeld.
De kinderen laten ons keer op keer zien waartoe zij in staat zijn, tot welke verrassende inzichten en ideeën zij kunnen komen, ze geven ons inzicht en inspiratie in hun eigen leerproces.
Kinderen de mogelijkheid bieden zich te ontplooien in plaats van zich te plooien
CC Educatie laat kinderen nieuwe invalshoeken zien en stelt vragen. Spelenderwijs worden de kinderen gestimuleerd om hun eigen ideeën en verbeelding uit te drukken. Dit geeft kinderen meer inzicht in zichzelf en de wereld om zich heen.
De kinderen maken in de lessen kennis met basisvaardigheden, theorie en beeldelementen. Er kan een koppeling gemaakt worden met een taalmethode of wereldoriëntatie. De gekozen thematiek loopt dan als rode draad door de lessen heen.
Uitdagende exposities
De projecten worden centraal afgesloten door middel van een expositie / presentatie door en voor kinderen en volwassenen. Dit gebeurt meestal op een sociaal maatschappelijke locatie van betekenis.
Deze exposities roepen verwondering, herinnering, gevoel, fantasie en authenticiteit op waardoor nieuwsgierigheid en creativiteit worden geprikkeld. Op een speelse manier worden kinderen betrokken en gestimuleerd tot onderzoeken en volwassenen worden tot nadenken aangezet hoe op een andere wijze naar kinderen en de omgeving te kijken.
Doelstellingen
Wij geloven erin dat het belangrijk is om kinderen maximaal de gelegenheid te bieden om op hun eigen manier de wereld om zich heen te kunnen ontdekken en te verbeelden en dit vervolgens te delen met anderen.
- Het kind is het uitgangspunt en staat centraal: kijken en luisteren naar elkaar
- Kinderen serieus nemen als mede-ontwikkelaars, ontdekkers en ontwerpers bij kindgerichte projecten
- Kinderen de gelegenheid geven zich beeldend uit te leren drukken met een grote diversiteit aan materialen en technieken
- Het scheppen van een omgeving waarin kinderen geprikkeld worden om zich beeldend te kunnen uiten
- Inspireren en verrassen van zowel kinderen als volwassenen tijdens workshops, trainingen en presentaties
- Sociaal maatschappelijke verbindingen bewerkstelligen tussen kinderen en andere doelgroepen zoals o.a. ouderen en mensen met een beperking
- Sociaal maatschappelijk burgerschap bevorderen en betrokkenheid door middel van duurzame milieu, recycle en natuur projecten in school en buurt.